onsdag 8 januari 2014

Tankar om Kanadas OS-trupp

Ja, tänkte dra lite tankar om Kanadas uttagna trupp då. Som vi visste så skulle några sjukt bra spelare få lämnas utanför truppen.
Martin St Louis och Brent Seabrook är dom två som jag saknar mest i uttagningen.
Att Claude Giroux inte kom med tycker jag faktiskt är ganska rätt, då han inte haft en av sina bättre säsonger (producerat riktigt bra på slutet dock) och det finns centrar så det räcker och blir över.
Han hade i så fall fått spela på en kant enligt TSN experterna och där finns det andra som jag tror gör det bättre.

Jag är ett stort fan av Martin St Louis dock. Odraftad spelare som hela tiden ansågs för kort, men har kämpat enormt för att ta sig dit han är idag, trots att han alltid haft storleken emot sig. Sorligt nog tror jag det är det han hade emot sig i OS-uttagningen nu också då fysiskt starka forwards som Rick Nash och Jamie Benn gick före.
Efter en lång karriär på väg mot sitt slut, med inte så värst mycket framgång lagmässigt i NHL, så tycker jag att han hade förtjänat en chans att ta ett OS-guld. 

Seabrooks petning beror mycket på överflödet av rightare på kanadensiska backsidan. Det verkar som att leftare och rightare har konkurrerat mest med spelare med samma klubbfattning och därför kan jag förstå att inte Seabrook kom med, men jag skulle ändå hellre se honom istället för Dan Hamhuis.

Men om vi fokuserar på truppen som nu är uttagen. Hur ska den formeras? Den är såklart riktigt intressant att sätta tänderna i och förslagen på kedjekombinationer är nog extremt många i alla våras huvuden.

Det mest troliga är nog att Crosby och Kunitz spelar ihop i en kedja och Getzlaf och Perry i en annan. Kanske får även Sharp och Toews spela ihop, men är det några spelare från samma lag som ska splittras så tror jag det är dom.

Kunitz-Crosby-Stamkos
Tavares-Getzlaf-Perry
Marleau-Toews-Sharp
Benn-Bergeron-Nash
Duchene, Carter

Något sånt här är hur jag skulle ställa upp. Som ni vet kan ju alla i det här laget spela i en förstakedja, men Patrice Bergeron och Jonathan Toews är bland världens bästa tvåvägscentrar och därför tycker jag att dom ska vara effektiva ''shutdowners'' i bottom 6 kedjorna. Jamie Benns fysiska spel passar också väldigt bra i en fjärdekedja enligt mig. Getzlaf och Perrys starka säsong i Ducks gör att jag tycker dom förtjänar offensiva roller. Nu ligger ju inte Sharp och Toews långt efter poängmässigt, men som sagt är Toews väldigt skicklig defensivt.
Vilka som blir utanför laget är svårt att säga, och det är nog bara Babcock som säkert vet. Känner mig inte helt bekväm med Duchene eller Carter i en tredjekedja mot tufft motstånd och därför hamnar dom på läktaren för mig. Men offensivt är dom verkligen jokrar som kan komma in och prestera.

Backsidan då? Ungefär såhär skulle nog min backbesättning se ut.

Keith-Weber
Bouwmeester-Pietrangelo
Vlasic-Doughty
Hamhuis-Subban

Ja, antal spelminuter kommer säkert bero på dagsformen. Om Doughty eller Weber hamnar med Keith, och därmed får spela mycket, är svårbedömt för mig just nu. Den som bildar par med Vlasic eller Hamhuis tror jag får mindre speltid än övriga paren.

Vem blir då förstemålvakt då?
Klart verkar det i alla fall vara att Mike Smith blir tredjevalet. Förstaspaden står mellan Price och Luongo och många menar att det blir Price. Jag tycker det är svårbedömt, Price och Luongo är väldigt jämna enligt mig, båda har en tendens att dippa. Så målvaktsfrågan är inget som jag kommer lägga större energi på. Måste jag välja så går jag med Price.

Vad tycker ni då? Har jag helt fel? Kom med era åsikter här eller på twitter.
/ @nhlsnack

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar