tisdag 7 januari 2014

Det viktiga i svenska OS-truppen

Ja, det blev några oväntade val av Mårts gäng till slut. Med tanke på Sveriges stora antal duktiga hockeyspelare så hade det varit omöjligt att göra alla nöjda, men överraskningarna som bjöds på var rätt så stora. Tallinder, Edler och Jimmie Ericsson var väldigt oväntat för många då många hellre sett t.ex Hedman, Brodin, Johansson eller Hörnqvist i deras ställe.
Men, vi får inte glömma att det är Mårts och hans stab som är utbildade ’’hockeykunnare’’.
Dom ser något som inte vi ser och det får vi helt enkelt acceptera.
Vi har även väldigt liten kunskap om spelarnas personligheter och vi får helt enkelt lita på att Mårts vet vad han gör för lagets bästa.

Så därför får vi nu fokusera på det spelarmaterialet som vi väl har. Hur ska vi använda det?
Efter att ha varit en NHL-nörd ett antal år så har jag konstaterat att för att gå längst och vinna Stanley Cup så handlar det om att alla spelare klarar av att ta vissa roller, hur viktiga rollspelarna är.
Jag syftar alltså nu på hur viktiga tredje- och fjärdekedjorna faktiskt är.
De lag som gått långt i slutspelen har ofta gjort det p.g.a. att man lyckats ’’stänga ner’’ sina motståndares stjärnspelare. Där är ofta förklaringen till alla rubriker om att en viss stjärna inte producerade tillräckligt för att hjälpa laget vinna. Det är mycket p.g.a. av motståndarnas väl genomförda jobb.
Vem trodde t.ex att Boston skulle slå ut Pittsburgh ifjol med 4-0 i matcher med glödheta Crosby och Malkin?

Så hur ska laget formeras?
Enligt min åsikt ska vi ha Sedinarna i en kedja och Zetterberg med Bäckis i en annan kedja.
Dessa två ska vara de ledande kedjorna, de anfallande som främst står för målen.
Vilka som ska fylla på i dessa kedjor är svårt och kanske lite hugget som stucket.
Det kan bli Alfredsson, Eriksson, Franzén, Steen. Men med tanke på att jag vill ha lite mer checking/defensiva spelare i de nedre kedjorna så skulle jag kanske prövat Loui med Sedinarna och Alfie med Zäta och Bäckis.
Vi får då (enligt mig) en tredjekedja med Steen-Berglund-Franzén och en fjärdekedja med
Hagelin-Kruger-Landeskog. Som ni förstår menar jag då att dessa kedjors främsta uppgift är att inte släppa in några mål ( i det tuffa matcherna såklart, mot Österrike får dom självklart köra på)
Vi har då en fartfylld fjärdekedja som kommer jobba ner och trötta ut motståndarna ordentligt och en hyffsat stark defensiv tredjekedja.
Många vill kanske se Steen som en producerande forward, men jag tycker tyvärr hans defensiv behövs mot sådant högklassigt motstånd som vi kommer ställas emot i OS.
I en eventuell semi eller final mot Kanada eller USA kan jag även tänka mig att Zäta får en ''shutdown'' roll, bara för att stänga ner t.ex Crosby, som han gjorde så galant när Detroit vann Stanley Cup 2008.
Zätas defensiva kvalitéer är något vi inte heller får glömma.

Detta betyder att jag skulle sätta Silfverberg och Ericsson på läktarn. Håller dock ett utropstecken för att en krigar Jimmie kan få en plats i fjärdekedjan när det hettar till.

Backparen skulle jag sätta ihop såhär:
Oliver Ekman Larsson - Erik Karlsson
Niklas Kronwall - Jonathan Ericsson
Niklas Hjalmarsson - Johnny Oduya
Edler och Tallinder reserver.
Här kommer Hjalmarsson och Oduya säkerligen få mycket speltid mot svårt motstånd. Efter slutspelen med Chicago är dom vana att stänga ner motståndarnas bästa femmor. Två riktigt starka defensiva kuggar.



Kom ihåg att detta är mina åsikter och det vore konstigt om du som läsare höll med om allting.
Glöm inte att det är helt okej att tycka olika.

Tack för mig. // @nhlsnack

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar