fredag 17 januari 2014

Är Lehner oense med coach Maclean ?

Jag har aldrig tänkt på det förrän jag såg statistiken från nattens match.
Craig Anderson släppte in det första skottet han fick på sig.
Han följde sedan upp det med att släppa in 2 mål till på de 4 kommande skotten.
Alltså 3 insläppta mål på det 5 första skotten.
Varför vill inte Maclean byta in Lehner?

Det var Ottawa som förde matchen, så man var väl inte i jättebehov av ''energin'' som lag brukar få av att byta målvakt. Men det finns väl ändå ingen tvärtom effekt som gör laget sämre om man byter målvakt?

Att vara målvakt handlar ju otroligt mycket om att ha starkt psyke. Alla har dock dåliga dagar emellanåt.
Att släppa in första skottet är bara det en ganska stor grej, det vet jag då jag själv varit målvakt, men att sedan fortsätta släppa in 2 mål till efter att totalt ha fått 5 skott på dig, det vittnar om att du inte har flytet med dig.
Klart Anderson har ett starkt psyke, men när det börjar på nästan absolut värsta tänkbara sätt så känns nog matchen ganska förstörd. En sån match har du inte den turen som man behöver.

Tänk sedan på att man har en av ligans bättre andremålvakter på bänken, som höll nollan bara 2 dagar innan. För mig är det obegripligt att inte ett målvaktsbyte blev av där.
Självförtroendet ligger väl alltid på topp hos en målvakt som hållit nollan. Han skulle kanske egentligen till och med fått startat?
Inget av målen var väl Andersons fel, men dom var inte heller otagbara. Detsamma gällde de ytterligare 2 målen han släppte förbi sig. Han räddade alltså 18 av 23 skott totalt.

Coach Paul Maclean har minst 2 gånger varit tydlig med journalister om att Anderson är deras förstemålvakt. Punkt slut. Senast efter att Lehner hållit nollan. Varför inte bara lämna det öppet, ''den bästa för dagen spelar''?

Lehner har 2,54 insläppta mål per match och 92, 6 % i räddningsprocent efter 20 matcher.
Anderson har 3,16 insläppta mål per match och  90,3 % i räddningsprocent efter 32 matcher

Så finns det några problem för Lehner i Ottawa?

Nej, det tror jag ju inte egentligen. Detta är bara spekuleringar, men som ni kanske ser, det finns en del frågetecken.
Jag vet att han bara är 22 år och få blir förstemålvakter i den åldern. Jag håller med om att det är riskabelt, men låt Anderson vara en rutinerad backup så länge Lehner spelar så bra som han gör? Man måste inte ha en förstemålvakt utsedd.
Vi vet ju hur Robins attityd är och att han hamnat i en del kontroverser p.g.a den. Det vore inte helt orimligt att någon situation har uppstått i omklädningsrummet. Han är en vinnarskalle och han vill spela.
Därför är det ju förståeligt att han kan bli arg om han inte får stå flest matcher om han spelar bäst?

Så som sagt, bedöm situationen själva. Jag tror 9 av 10 hade bytt målvakt i den situationen, men Maclean kanske bara är den där 10:e.

Allt jag menar är att det är för mig helt oförståeligt att inte Anderson blev utbytt i den viktiga matchen, mot rivaler som Montreal, igår.

Lehner har nu utgående kontrakt efter den här säsongen medan Andersons sträcker sig över nästa säsong.
Vad tycker ni? Tror ni han blir förstemålvakt i Ottawa i framtiden?

/@nhlsnack

4 kommentarer:

  1. Beror nog mest på att när Andersson står vinner Ottawa mer än 50% av matcherna och när Lehner står förlorar dom allt som oftast.

    SvaraRadera
  2. Glömde bort att säga Lehner hade inget bra December med 22 insläppta och bara 1 vinst på 7 matcher 89,5% räddningar. En bra match mot Minnesota lär knappast räcka för att få första spaden. Lehner blir inte förstamålis så länge Anderson vinner fler matcher det trumfar statistik alla dagar.

    SvaraRadera
  3. Förstår dig, men nu handlar det ju inte om EN bra match för Lehner, statistiken visar ju att han har gjort väldigt många bra. Det är ju inte pga av Minnesota matchen jag anser att han ska bli förste, jag anser inte han ska bli utnämnd förste heller, men efter att ha hållit nollan kan man ofta få stå matchen efter och sedan fortsätta OM man fortsätter vara bra. Men i December har han varit dålig, absolut.

    Men att antal vinster trumfar statistiken är lite svårt att hålla med om, även fast coacher kanske går en del på det. Men om Lehner har bättre statistik visar de ju att han räddat fler puckar, och att dom lyckats vinna när Anderson stått handlar ju om att dom har gjort fler mål då. Det tror jag största del är en slump, men de är möjligt att dom känner sig tryggare då


    SvaraRadera
  4. Men din åsikt noteras och det är okej att tycka olika!

    SvaraRadera